Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Temperatura przekracza 30 stopni Celsjusza, a to już może być niebezpieczne dla zdrowia niektórych osób, szczególnie starszych lub mających problemy krążeniowe czy oddechowe.
Nawet w nieco chłodniejsze dni część pasażerów skarży się na ukrop w pojazdach. Niestety, nie zawsze da się coś z tym zrobić. Po prostu nie we wszystkich pojazdach jest klimatyzacja.
Dlaczego mimo działającej klimatyzacji jest za gorąco?
W większości klimatyzowanych wozów też nie zawsze jest satysfakcjonująca temperatura. Wpływa na to wiele czynników. Pokażemy to na przykładach. Jeśli w dwóch pojazdach klimatyzacja ma identyczne ustawienia, zewnętrzne warunki są takie same, to temperatura w środku może być inna, a różnica wynosić nawet parę stopni.
Weźmy tramwaj, w którym na Pilczyce podróżuje kilka osób. Przystanki są daleko od siebie, nawet o kilometr, więc tramwaj rzadko się zatrzymuje, a jeszcze wsiada niewielu pasażerów, więc tylko jedne drzwi się otwierają. Zatem do środka wpada niewiele gorącego powietrza i to w dużych odstępach czasu, a nieliczni pasażerowie nie nagrzewają wnętrza.
Odmienny przykład - 200 pasażerów jedzie z Galerii Dominikańskiej na plac Bema. Przystanek co 200-300 metrów. Na każdym otwierają się na długo wszystkie drzwi, bo sporo pasażerów wysiada i wsiada. Odległość między przystankami tramwaj pokonuje w mniej niż minutę, podczas której wnętrze nie zdąży się schłodzić, zanim znów się nagrzeje.
Na tych przykładach - może dość radyklanych - widać, że w ten sam dzień w identycznie klimatyzowanych tramwajach można zmarznąć, albo się przegrzać.
Klimatyzacja w autobusach MPK
MPK dysponuje młodą flotą autobusów, a co za tym idzie, tylko najstarsze Mercedesy pierwszej generacji, nie mają systemu chłodzenia. Statystycznie na pięć kursujących autobusów cztery są klimatyzowane.
Jak informuje przewoźnik, nie zawsze kierowca ma wpływ na temperaturę w pojeździe. Np. w autobusach Solaris temperatura jest ustawiona fabrycznie na poziomie 19-20 stopni, natomiast w autobusach Citaro 2 z 2019 i 2020 roku kierowca ma możliwość regulowania temperatury w zakresie od 18 do 28 stopni.
Czy w tramwajach jest klimatyzacja?
Inaczej sytuacja wygląda w tramwajach. W Moderusach Beta (tych granatowych z częściowo niską podłogą) oraz Pesach Twist 2010NW (też granatowych, w pełni niskopodłogowych), to motorniczowie ustalają temperaturę w przestrzeni pasażerskiej. Są poinformowani, że mają ją włączać w ciepłe dni.
W Skodach 19T (to te dwukierunkowe, które głównie kursują w kierunku "Tarczyński Arena (Królewiecka)"), a także w Moderusach Gamma, działają w pełni zautomatyzowane systemy. Tutaj komputer samoczynnie załącza klimatyzację w sytuacji podwyższonej temperatury i steruje obiegiem powietrza.
Podobnie jest w najnowszych Pesach 146N (tzw. nokiach), które kupuje MPK. Jest tu inne ciekawe rozwiązanie. Uruchomienie klimatyzacji automatycznie blokuje okna, więc nawet gdy znajdzie się pasażer, który będzie chciał dogrzać wnętrze gorącym powietrzem z zewnątrz - nie da rady. Bo oczywiście otwieranie okien przy działającej klimatyzacji nie ma najmniejszego sensu. Sporo energii na chłodzenie jest zużywane, a wewnątrz i tak jest gorąco.
Tam, gdzie się dało, klimatyzację zamontowano
MPK wciąż ma około 80 leciwych, dwuwagonowych Konstali 105 z epoki, kiedy nikt nawet nie marzył, że w komunikacji miejskiej może być klimatyzacja. Są one sukcesywnie zastępowane przez nowoczesne pojazdy, bo ich modernizowanie nie ma już sensu.
Inaczej sytuacja wyglądała ze znacznie młodszymi, które opłacało się odmłodzić. W Protramach 205 WrAs i Skodach 16T poza ważnymi ze względów technicznych remontami, zainstalowane zostały systemy klimatyzacji, których fabrycznie nie było. W ten sposób klimatyzowana flota tramwajowa powiększyła się o 43 pojazdy.
Gdzie zgłaszać niedziałającą klimatyzację?
W pojazdach, w których jest zainstalowana klimatyzacja, a mimo to jest gorąco, należy podejść do kierowcy lub motorniczego. Jeśli nie jest w stanie nam pomóc, bo np. klimatyzacja jest zepsuta, to możemy złożyć skargę w Biurze Obsługi Pasażera MPK. Najprościej i najszybciej można to zrobić przez formularz na stronie przewoźnika.